Fra jord til skolebord

– Et projekt om bæredygtig madddannelse i madkundskab

Fra jord til skolebord er for lærere og elever i madkundskab i grundskolen. Målet er at gøre det lettere at undervise i og lære om bæredygtighed og fødevareproduktion i faget.

Fra jord til skolebord er undervisningsmateriale til grundskolens madkundskab. Materialet er udviklet til både lærere og elever, og består af uddybende tekster om forskellige fødevarer, oplysende videoer, opskrifter med specifikke fødevaretemaer og quizzer, hvor man kan teste sin viden.

Som lærer har du mulighed for at sammensætte undervisningsmaterialet efter dine behov. Du kan for eksempel bruge et par tekster til et temaforløb om kylling eller kål, eller du kan vælge at sætte en video på for klassen som en introduktion til bæredygtighedsbegrebet.

Bor du i Sønderjylland har du også mulighed for at skabe relationer imellem elever og fødevareproducenter, der besøger skolekøkkenet. Producenten kan fortælle om sin produktion og sammen med eleverne lave mad med den fødevare, der er i fokus. Producentbesøgene kan give eleverne en større forståelse for, hvor deres mad kommer fra, og hvordan den bliver produceret.

Hvordan passer undervisningsmaterialet ind i fagmålene for madkundskab?

Undervisningsmaterialet er udviklet med baggrund i fagmålene for madkundskab i grundskolen for at sikre materialets relevans. Særligt henvender materialet sig til kompetenceområdet Fødevarebevisthed og sekundært til kompetenceområderne Madlavning, Måltider og madkultur, samt Mad og sundhed.

Læs med i menuen for en uddybning af, hvilke fagmål materialet forholder sig til.

  • Eleven har viden om fødevaregruppers bæredygtighed.

    Eleven kan analysere fødevaregruppers vej fra jord til bord og jord igen.

    Eleven har viden om betydningen af madhåndtering for bæredygtighed og miljø.

    Eleven kan vurdere miljømæssige konsekvenser af madhåndtering.

  • Eleven kan lave mad efter en opskrift.

    Eleven kan udvikle opskrifter.

  • Eleven kan analysere måltider fra forskellige kulturer.

    Eleven har viden om mad- og måltidskulturer.

  • Eleven kan omsætte viden om sund mad i madlavning.

    Eleven kan anvende kostanbefalinger til madlavning og måltidssammensætning.

    Eleven har viden om kostanbefalinger og deres grundlag.

Hvorfor er det vigtigt?

Føde- og drikkevarer udgør alene 27 %* af en gennemsnitsdanskers klimaaftryk. Det er nødvendigt, at vi forandrer vores madvaner, hvis vi vil leve mere klimavenligt og flytte vores madkultur i en mere bæredygtig retning.

Men at forandre vaner er svært. Det kræver viden, færdigheder, nysgerrighed og refleksion, hvis vi skal ændre den måde, vi spiser på i dag. Derfor er det vigtigt at klæde den yngre generation på, til at træffe velovervejede madvalg og give dem kompetencer til at arbejde med de grønne råvarer. Madkundskabslokalet er et oplagt sted at arbejde på den dannelse, som en forandring i vores madvaner kræver.

*Tal fra Energistyrelsen: https://ens.dk/service/fremskrivninger-analyser-modeller/global-afrapportering-2022

Udvikling af projektet

Både undervisere og fødevareproducenter er blevet inddraget til dialog omkring, hvordan gode relationer og forskelligt undervisningsmateriale, der fordrer interessant læring og sjove oplevelser, kan bidrage til madkundskabsfaget.

Lærerne

Lærere fra Sønderborg Kommune har bidraget i udviklingsfasen af projektet, med perspektiver på, hvordan materiale og besøg i praksis kan bidrage til undervisningen i madkundskab.

Fødevareproducenterne

Under projektets udviklingsfase er der både afholdt dialogmøde med lokale sønderjyske producenter for at sikre interesse og engagement – og så har vi samtidig besøgt adskillige fødevareproducenter på deres bedrifter til gode samtaler om deres bidrag til elevernes interesse for og viden om fødevareproduktion.

Tænketanken Frej arbejder for et stadigt mere bæredygtigt Fødevaredanmark. Vi engagerer den unge generation bæredygtighed i at forstå nuancerne og kompleksiteten i mere bæredygtig fødevareproduktion og -forbrug.

Vi tror på, at en del af rejsen mod et mere bæredygtigt Fødevaredanmark, handler om at fremme maddannelsen blandt børn i grundskolerne. Børn bør få viden om, hvor fødevarer kommer fra, hvordan de produceres, og hvilken påvirkning den mad, vi vælger at spise, har på planeten. Vi vil bidrage til at uddanne velovervejede forbrugere samtidig med, at vi ønsker at skabe mindre afstand mellem fødevareproducent og forbruger.

Læs mere om Tænketanken Frej her

Projektet er lavet af Tænketanken Frej med støtte fra BHJ-Fonden

Mød projektteamet

Nina McAlpine Holst
projektmedarbejder

Nina@taenk-frej.dk

Nanna Hammer Bech
projektleder

Nanna@taenk-frej.dk

Mathias Nyborg
kommunikatør & visuel storyteller

Mathias@taenk-frej.dk

Flere andre har bidraget til udviklingen af Fra jord til skolebord – herunder bør nævnes Camille Maja Rigmor Christensen, Charlotte Sørensen, Freja Oxholm og Josefine Brandt Jeppesen.